УМБАЛ „Александровска” финализира изпълнението на проекта „Развитие на ефективни програми за ранна диагностика на децата с аутизъм в България. В първия етап психиатри, психолози и други медицински специалисти от всички региони на страната бяха обучени за прилагане на инструментите ADOS-2 и ADI-R, определяни от експертите в сектора като „златен стандарт“ в диагностиката на аутизма и бяха насочени към медицински специалисти (ОПЛ, педиатри, детски психиатри). По-късно бяха обучени и специалистите извън сферата на здравеопазването, които също работят с деца с подобен тип заболяване – социални работници, ресурсни учители, учители в детски градини, училищни психолози и др.
В изпълнение на втория етап на проекта, специалистите от Клиниката по детска психиатрия „Св. Никола“ на „Александровска“ преминаха обучение в нов стандарт по диагностика и терапия на деца с РАС, чрез който е постигнат голям напредък в оценяването на децата със специални образователни потребности и развитийни проблеми, като се включва и последната стандартизация на Скала за интелигентност на Уекслeр за деца (WISC-IV). Чрез прилагането на този метод е постигнат голям успех в оценяването на децата със специални образователни нужди и с дефицити в областта на вниманието. Системата се базира на най-влиятелната от съвременните теории за интелигентността, известна като Gf-Gc модел на Кетъл, Хорн и Керъл. В новата версия на теста на Уекслер са разработени субтестове, оценяващи капацитета на работната памет, за който изследвания показват, че има изключително значение за развитието на речта, уменията за смятане, прехода от конкретно към абстрактно мислене и др.
Терапията при аутизъм изисква сътрудничество на различни специалисти
Спецификата на аутизма, като разстройство на развитието предполага комплексна и екипна подкрепа за засегнатите от най-ранна възраст, както и за техните семейства. Тези разстройства представляват голяма тежест, както за самите семейства, така и за обществото, изискват интензивни рехабилитационни усилия и включват извънмедицински сектори (образование, социални служби и социални услуги). Затова на европейско, а и национално ниво се полагат все повече усилия за провеждане на проучвания на аутизма, на потребностите на засегнатите от това заболяване, както и за удовлетворяването им от страна на разнообразни специалисти – психиатри, педиатри, психолози, социални работници, ресурсни учители, логопеди и др.Повече тук